آزمایش تروپونین (troponin test) چیست؟

آزمایش تروپونین

آزمایش تروپونین، سطح تروپونین را در خون شما اندازه گیری می‌کند. تروپونین نوعی پروتئین است که در ماهیچه‌های قلب یافت می‌شود. تروپونین به طور معمول در خون یافت نمی‌شود. هنگامی که عضلات قلب آسیب می‌بینند، تروپونین وارد جریان خون می‌شود. با افزایش آسیب قلبی، مقادیر بیشتری تروپونین در خون آزاد می شود.

سطوح بالای تروپونین در خون ممکن است به این معنی باشد که شما دچار حمله قلبی شده یا به تازگی دچار حمله قلبی شده‌اید. حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به قلب مسدود شود. این انسداد می‌تواند کشنده باشد. اما تشخیص و درمان سریع می‌تواند زندگی شما را نجات دهد.

نام های دیگر: تروپونین قلبی I (cTnI)، تروپونین قلبی T (cTnT)، تروپونین قلبی (cTN)، تروپونین I اختصاصی قلب و تروپونین T

آزمایش تروپونین برای چه کاری استفاده می‌شود؟

این آزمایش اغلب برای تشخیص حمله قلبی استفاده می‌شود. گاهی اوقات برای نظارت بر آنژین، وضعیتی که جریان خون را به قلب محدود می‌کند و باعث درد قفسه سینه می‌شود، استفاده می‌شود. آنژین گاهی اوقات منجر به حمله قلبی می‌شود.

این آزمایش ممکن است پس از تشخیص حمله قلبی و بستری شدن در بیمارستان نیز مورد استفاده قرار گیرد. آزمایش تروپونین معمولاً دو یا چند بار در یک دوره 24 ساعته تکرار می‌شود. این کار برای بررسی اینکه آیا تغییراتی در سطح تروپونین در طول زمان وجود دارد یا خیر انجام می‌شود.

چرا به آزمایش تروپونین نیاز دارم؟

آزمایش تروپونین معمولاً هنگامی که یک فرد مشکوک به حمله قلبی به اورژانس مراجعه می‌کند، انجام می‌شود و سپس یک سری آزمایش تروپونین طی چند ساعت انجام می‌شود.

زمانی که فرد دارای علائم و نشانه هایی مانند موارد ذکر شده در زیر باشد، ممکن است به حمله قلبی مشکوک باشد و آزمایش انجام شود. توجه داشته باشید که همه افراد درد قفسه سینه را تجربه نمی‌کنند و زنان بیشتر از مردان دارای علائم و نشانه هایی غیر معمول هستند.

  • درد قفسه سینه، ناراحتی و/یا فشار (شایع ترین)
  • ضربان قلب سریع، پرش یک ضربان
  • تنگی نفس و/یا مشکل در تنفس
  • خستگی
  • حالت تهوع، استفراغ
  • عرق سرد
  • سبک مغز
  • خستگی بی مورد
  • درد در جاهای دیگر: پشت، بازو، فک، گردن یا معده

آنژین پایدار

در افراد مبتلا به آنژین پایدار، آزمایش تروپونین ممکن است در موارد زیر تجویز شود:

  • علائم بدتر شود
  • علامت‌ها زمانی رخ دهد که فرد در حال استراحت است
  • علائم دیگر با درمان کاهش نمی‌یابد

اینها همه نشانه هایی هستند که نشان می دهد آنژین در حال ناپایدار شدن است، که خطر حمله قلبی یا سایر مشکلات جدی قلبی را در آینده نزدیک افزایش می دهد.

اگر علائم حمله قلبی دارید، فورا با 115 تماس بگیرید.

حمله قلبی چیست؟

حمله قلبی به این معنی است که برخی از بافت عضلانی قلب شما به شدت آسیب دیده یا مرده است. اصطلاح پزشکی برای مرگ عضله قلب، انفارکتوس میوکارد است. از آنجایی که همیشه نمی‌توان تشخیص داد که آیا فقط آسیب جدی وجود دارد یا انفارکتوس وجود دارد، اصطلاح کلی برای این بیماری سندرم حاد کرونری (ACS) است.

معمولاً حمله قلبی با احساس فشار شدید یا درد در قفسه سینه شروع می شود که اغلب به گردن یا بازوی چپ کشیده می شود. ممکن است در نفس کشیدن مشکل داشته باشید یا ممکن است احساس ضعف کنید و عرق سرد کنید. در مورد احساس حمله قلبی از موسسه ملی قلب، ریه و خون بخوانید.

حمله قلبی معمولاً به این دلیل رخ می‌دهد که یکی از رگ های خونی (به نام شریان های کرونر) که خون را به عضله قلب شما می‌رساند، مسدود شده است. این اتفاق زمانی زمانی رخ می‌دهد که یک لخته خون در یک رگ خونی که قبلاً تا حدی بسته است تشکیل شود. بسته شدن نسبی معمولاً به دلیل تصلب شرایین است (که اغلب به آن سخت شدن شریان ها گفته می‌شود). انسداد به تدریج در طی سالیان متمادی رخ می دهد زیرا پلاک های لیپیدی در امتداد دیواره رگ های خونی رسوب می کنند. این پلاک‌ها شریان‌ها را باریک و سفت می‌کنند و می‌توانند به‌طور غیرمنتظره‌ای پاره شوند و به طور کامل شریان آسیب‌دیده را مسدود کنند.

مطالب مرتبط: آزمایش تشخیص بیماری قلبی


در طول آزمایش تروپونین چه اتفاقی می افتد؟

یک متخصص مراقبت های بهداشتی با استفاده از یک سوزن کوچک از رگ بازوی شما نمونه خون می‌گیرد. پس از وارد کردن سوزن، مقدار کمی خون در یک لوله آزمایش یا ویال جمع آوری می‌شود. هنگامی که سوزن داخل یا خارج می‌شود ممکن است کمی احساس سوزش کنید. این معمولا کمتر از پنج دقیقه طول می‌کشد.

آیا برای آزمایش تروپونین باید کاری انجام دهم؟

برای آزمایش تروپونین نیازی به آمادگی خاصی ندارید.

آیا خطری در آزمایش تروپونین وجود دارد؟

انجام آزمایش خون خطر بسیار کمی دارد. ممکن است در نقطه ای که سوزن گذاشته شده درد خفیف یا کبودی داشته باشید. اما بیشتر علائم به سرعت از بین می‌روند.

تفسیر نتیجه آزمایش تروپوتین

اگر نتایج شما سطوح تروپونین طبیعی را به مدت 12 ساعت پس از شروع درد قفسه سینه نشان دهد، بعید است که علائم شما ناشی از حمله قلبی باشد.

مقادیر طبیعی تروپونین در یک سری آزمایش به فاصله چند ساعت، به این معنی است که قلب فرد آسیب ندیده است. علائم و نشانه ها ممکن است به دلیل علت غیر مرتبط با قلب باشد.

حتی اگر سطح کمی از تروپونین در خون شما یافت شود، ممکن است قلب شما آسیب دیده باشد. اگر سطوح بالای تروپونین در یک یا چند آزمایش در طول زمان یافت شود، احتمالاً به این معنی است که شما دچار حمله قلبی شده‌اید. دلایل دیگر برای سطوح تروپونین بالاتر از حد طبیعی عبارتند از:

  • نارسایی احتقانی قلب
  • بیماری کلیوی
  • لخته شدن خون در ریه های شما

سطح بالای تروپوتین

تروپونین بالا و حتی افزایش جزئی ممکن است نشان دهنده درجاتی از آسیب به قلب باشد. هنگامی که در فردی سطح تروپونین به طور قابل توجهی افزایش یافته باشد، این احتمال وجود دارد که فرد دچار حمله قلبی یا نوع دیگری از آسیب شده باشد. به قلب سطح تروپونین می تواند در عرض 3 تا 6 ساعت پس از آسیب قلبی در خون افزایش یابد و ممکن است برای 10 تا 14 روز بالا بماند.

افزایش سطح تروپونین به تنهایی برای تشخیص یا رد حمله قلبی استفاده نمی شود. معاینه فیزیکی، تاریخچه بالینی و ECG نیز مهم هستند. پزشک شما ممکن است نیاز داشته باشد که ببیند آیا سطح تروپونین از یک سری آزمایش به طور پایدار بالا است یا در طی چند ساعت افزایش و/یا کاهش نشان می‌دهد.

در افراد مبتلا به آنژین، افزایش تروپونین ممکن است نشان دهنده بدتر شدن وضعیت آنها باشد و آنها در معرض خطر حمله قلبی هستند.

سطوح تروپونین همچنین ممکن است با سایر بیماری های قلبی مانند میوکاردیت (التهاب قلب)، ضعیف شدن قلب (کاردیومیوپاتی)، یا نارسایی احتقانی قلب، و شرایط غیرمرتبط با قلب، مانند عفونت های شدید و بیماری کلیوی، افزایش یابد.

اگر در مورد نتایج خود سؤالی دارید، با ارائه دهنده پزشک خود صحبت کنید.

آیا چیز دیگری هست که باید بدانم؟

از آنجایی که آزمایشات تروپونین تروپونین مخصوص عضله قلب را اندازه گیری می‌کند، آزمایش تحت تأثیر آسیب عضلات اسکلتی قرار نمی‌گیرد، بنابراین تزریق، تصادفات و داروهایی که می‌توانند به عضله آسیب برسانند، بر سطح تروپونین قلبی تأثیر نمی‌گذارند.

برخی گزارش‌ها حاکی از افزایش تروپونین در افراد مبتلا به بیماری عضله اسکلتی است. همچنین، تروپونین ممکن است به دنبال ورزش شدید افزایش یابد، اگرچه در غیاب علائم و نشانه های بیماری قلبی، معمولاً هیچ اهمیت پزشکی ندارد.

به ندرت، افرادی که دچار حمله قلبی می شوند، سطح تروپونین طبیعی دارند و برخی از افراد با افزایش سطح تروپونین هیچ آسیب قلبی ظاهری ندارند. سایر شرایطی که می تواند در افزایش سطح تروپونین نقش داشته باشد شامل نارسایی کلیه و آمبولی ریه است.

مطالعات جدید نشان می دهد که نوع جدیدی از آزمایش خون تروپونین ممکن است بتواند افرادی را که در معرض خطر حملات قلبی هستند قبل از اینکه حتی علائمی داشته باشند شناسایی کند. این آزمایش قادر است مقادیر بسیار کمی تروپونین را تشخیص دهد.

4.9/5 - (55 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
ارتباط با آزمایشگاه
1
چطور میتونم کمکتون کنم؟
آزمایشگاه ارگ
سلام

چطور میتونم کمکتون کنم؟